Meer bereiken door minder te doen!

Plan eens een moment om te bedenken of de dingen die je doet ook de dingen zijn die je wílt doen.⁠ We zijn vaak zo aan het hollen, rennen, vliegen en wat hebben we het druk met het hooghouden van de (verkeerde?) ballen. Zo bezig  met de boel draaiende te houden dat we ons niet eens meer afvragen wát we precies draaiende houden en waarom we dat doen.⁠ Vraag jezelf eens af of je meer kunt bereiken door minder te doen.


De volgende actie kan maar zo heel veel tijd opleveren:

Beoordeel of al jouw taken, projecten, bijeenkomsten, vergaderingen bijdragen aan de beoogde resultaten die jij of jouw organisatie voor ogen hebben.

Oftewel, ben je met de juiste dingen bezig, dragen ze werkelijk bij aan jouw doelen? Het heeft namelijk geen zin om veel tijd in iets te investeren, als jij of een ander er niets mee op schiet. Je kunt een heel efficiënte werkwijze opzetten maar als het voor iets van weinig waarde is, ben je nog steeds tijd aan het verspillen.

⁠Ik merk dat veel activiteiten vanuit een gewoonte en in een bepaalde frequentie worden verricht. En als ik vraag naar het waarom van een activiteit, dan hoor ik vaak: ‘Tja, zo hebben we het altijd al gedaan’. En dan blijkt het niet eens zo moeilijk te zijn om het te schrappen en als dat niet lukt te vereenvoudigen. Ik ben tal van voorbeelden tegen gekomen waarbij dat is gebeurd. Denk aan:

  • Het genereren van wekelijkse overzichten die niemand leest.
  • Doelloze e-mails, teveel allen beantwoorden, Jan en alleman in de cc, het is echt onnodig.
  • Het maken van uitgebreide verslagen terwijl een concrete actiepuntenlijst waarschijnlijk prima is.
  • Dingen dubbel doen. Soms valt er heel eenvoudig iets te automatiseren waardoor je handelingen kunt beperken.
  • Vergaderingen. Is het echt noodzakelijk, moet het 2 uren duren of kan het in 1 uur of valt de vergaderfrequentie te verlagen. Moet je iedere week bij elkaar zitten of kan het ook eens per 2 weken. Beoordeel eens of het bij jouw organisatie efficiënter kan. We zien dat nu er veel via bijv. Teams of Zoom wordt vergaderd, het inderdaad efficiënter kan. (Waarbij ik trouwens niet zeg dat dit altijd beter is).

Vraag jezelf dus af: waar wil jij je kostbare tijd aan besteden? Wie weet valt er voor jou ook iets te schrappen of te vereenvoudigen. Prioriteiten stellen dus en indien nodig taken delegeren of schrappen.

Conclusie: minder doen om vervolgens meer te bereiken

Je kunt beter 10 dingen goed doen dan 20 dingen half.

Dit is één van mijn tips uit mijn gratis e-book:
5 bewezen praktische tips voor het slimmer organiseren van je werk!
Tips, die jou direct winst opleveren, zodat je niet harder maar slimmer gaat werken!

Benieuwd naar de overige 4 tips die jou gegarandeerd tijd opleveren?
Je kunt het gratis e-book hier downloaden>>

Wil jij ook met meer gemak jouw werk organiseren?

Meld je dan nu aan voor tips en adviezen per e-mail. Ze zijn allemaal gericht op het creëren van tijdwinst, een hogere kwaliteit van werken en meer werkplezier.
Je kunt je op elk gewenst moment uitschrijven. Zie mijn privacy verklaring.
user